Avbryt

31 maj 2023

Stafsinge IF Svart

Referat: Vinbergs IF Vit - Stafsinge IF Svart

Återigen dags för en bortamatch på ett soligt Vinåvallen och en spelmässigt jämn match där det skapades ordentligt med chanser år båda hållen. Trots att vi släpper in något baklängesmål i början lyckas vi vända humöret och komma tillbaka i matchen.
Vi gör en godkänd första period med bra press-spel och stabil defensiv, men med lite för få passningar i vår speluppbyggnad och när vi gärna vill dribbla med bollen så tappar vi den ett flertal gånger vilket då resulterade i snabba spelvändningar och jobbigt hemjobb. Vi gav även bort bollen lite för ofta genom för korta uppspel i mittplan som inte orkar fram och där motståndarna istället kan ta bollen och kommer rättvända mot vårt mål och där vi får jobba hårt försvarsmässigt.
I andra perioden pratar vi ihop oss och kan hålla ihop lagdelarna bättre och vi skapar många chanser och lyckas rycka ifrån med en ledning inför den sista perioden. Vi utnyttjar kantspelet bättre och börjar hitta fram bättre med passningarna.
I den sista halvan av tredje perioden har vi lyckats skapa en tremålsledning och återigen börjar vi tappa i lagspelet dels genom att vi inte sätter press och håller ihop lagdelarna lika bra. Motståndarlagets passningsspel hittar snabbt igenom vår defensiv. Vi börjar kanske känna oss lite trötta och nöjda med resultatet, vilket gör att vi förmodligen känner oss lite för komfortabla på slutet. Snabbt vänder det och det blir ordentligt spännande sista minutrarna efter två snabba reduceringsmål, men vi lyckas till slut hålla undan efter en väldigt nervös avslutning. Mycket tack vare bra målvaktsspel av Lukas.
Leon fick hoppa in som reserv efter att Gabriel tyvärr blivit sjuk och fick äran att vara lagkapten och representera laget i dagens match. Dessutom fick han ett grönt kort efter matchen.
Kul att se Mustafa på plats som hjälpte till att heja fram laget trots att han idag var reserv och utanför laguppställningen.
Bra kämpat killar!

Vi fortsätter att påminna oss själva om att:
- Hitta möjliga passningar tidigt och inte vänta för länge innan passningen kommer (då motståndaren hinner markera).
- Inte dribbla med bollen på egen planhalva och definitivt inte som back!
- Tappar vi bollen så jobbar vi tillbaka direkt och kämpar med att ta tillbaka bollen.
- Vända utåt mot kanten med bollen istället för in i mitten då det blir många som kan ta bollen och det blir farliga lägen.
- Inga korta inkast mot eller korta passningar framför eget mål utan rensa undan pressen genom att skjuta upp bollen.
- Stanna inte upp med bollen vid kontring utan använd farten och försök komma förbi motståndarens försvarare.

/Ledarna