Avbryt

Herrar A-lag

Om Stafsinge IF

Fotboll, glädje & gemenskap sen 1943
Året är 1943. Länge har det sparkats fotboll i Skogstorp, men först nu beslutar sig ett par unga entuasiaster för att bilda en förening. Med hjälp av klubbarna runt omkring, Långås, Morup, Vinberg och Arvidstorp, lär sig Skogstorpsborna hur man gör för att driva en fotbollsförening.

Den 1 juli 1943 samlas en skara intresserade i bygdegården. På mötet beslutar man sig för att bilda Skogstorps IF. Man antar stadgar och väljer styrelse. Den 25 augusti 1943 blir Stafsinge medlemmar i Svenska Gymnastik- och idrottsföreningarnas Riksförbund. Då har man 32 medlemmar.

Skogstorps IF blir Stafsinge IF
Namnfrågan stöter på patrull då en kanslist i Stockholm upptäcker att Skogstorp redan finns som postadress i Södermanland. Risken för namnförväxling gör att namnet Skogstorps IF inte godkänns. Man väljer då att kalla laget för Eneskogstorps IF istället. Men det blir inte riktigt bra då namnet bara används på en del fastighetskartor. Så på ett föreningsmöte 1945 enas man istället om namnet Stafsinge IF, med förklaringen att föreningens verksamhet omfattar hela socknen Stafsinge.

Fotboll för alla
Idag välkomnar vi pojkar, flickor, damer och herrar från hela Falkenberg med omnejd. I föreningen finns det ett dam- och ett herrlag och flera ungdomslag. Välkommen du också!

Om Stafsinge IP
Den 25 januari 1957 meddelade kommunen att man skulle behöva marken där Stafsinges dåvarande indrottsplats låg till bostadsbyggande. Då började man i föreningen diskutera olika platser för att anlägga en ny idrottsplats och vid styrelsemötet den 28 augusti 1957 hade man hittat ett bra ställe. Men för att köpa marken behövde man hjälp av kommunen, något som man också fick och den 23 mars 1958 tecknades det slutgiltiga avtalet om att köpa marken.

Efter många arbetstimmar invigdes den nuvarande idrottsplatsen den 20 juli 1963 av Hallands fotbollsförbunds ordförande Gösta Hjalmarsson. Invigningscermonin avslutades med en match mellan Stafsinge och Morup, där hemmalaget vann med 3-1.

Idag består idrottsplatsen av tre 11-mannaplaner och lika många 7-mannaplaner. Tack vare den fina idrottsplatsen har Stafsinge fått möjligheten att vid flera tillfällen arrangera landskamper. Under sommarmånaderna är anläggningen flitigt utnyttjad till träningsläger för andra klubbar.